FANDOM

Mikä on Mac? Muokkaa

Steve Jobs demos Apple Macintosh, 198404:48

Steve Jobs demos Apple Macintosh, 1984

Macintosh tai lyhyemmin Mac on yhdysvaltalaisen Apple-yhtiön suunnittelema tietokonemallisarja. Macista tekee Macin erityisesti siinä käytetty OS X -käyttöjärjestelmä. Apple ja Mac ovat olleet pitkään tietokonemaailman erikoinen parivaljakko. Microsoftin Windowsin tai Linuxin sijaan Apple käyttää Mac-tietokoneissa omaa OS X -käyttöjärjestelmää, jota se on kehittänyt vuosituhannen vaihteesta lähtien. OS X tekee Macista ainutlaatuisen. Kalifornian Cupertinossa päämajaa pitävä Apple on ainoa tietokoneyhtiö, joka ei käytä lainkaan Windowsia tietokonemallistossaan ja vastaavasti ainoa, jolla on käytössä OS X-käyttöjärjestelmä. Mac-mallisto rajoittuu siten vain Applen tietokonemallistoon. Erikoisesta kilpailutilanteesta huolimatta Macit ovat onnistuneet säilyttämään paikkansa maailman tietokonemarkkinoilla aina ensimmäisestä 1984 ilmestyneestä Macintoshista lähtien.

100px-Apple logo black.svg

Applen omenalogo on yksi maailman tunnetuimmista logoista.

120pxMacintosh logo

Iloista Mac-logoa käytetään Mac-ohjelmistoissa ja OS X -käyttöjärjestelmässä

Applen historia pähkinänkuoressa Muokkaa

Apple on yksi tietokonemaailman pioneereista. Yhtiö perustettiin vuonna 1976 ja vuotta myöhemmin se toi myyntiin ensimmäisenä PC-tietokoneena pidetyn Apple 2:n Ensimmäinen IBM PC tuli myyntiin vasta neljä vuotta myöhemmin. Apple 2:n ja sitä seuranneen Apple 3:n ja harvinaiseksi jääneen Lisa -tietokoneen sijaan Applen merkittävimmäksi tietokonemalliksi nousi vuonna 1984 lanseerattu Macintosh. Pienen ulkomuotonsa takia "kottaraisen pöntöksi" kutsuttu tietokone yhdisti näytön ja keskusyksikön samaan koteloon. Siinä oli erikoisuutena hiiri ja helppokäyttöinen hiirellä ohjattava graafinen käyttöliittymä. Senaikaisissa PC-tietokoneissa oli komentoriviin perustuva käyttöjärjestelmä, kuten MS-DOS, jonka käyttö vaati opiskelua ja hankalien komentojen opettelua. Apple ei keksinyt hiirtä tai graafista käyttöliittymää, ja niitä oli hyödynnetty jo vuotta aiemmin esitellyssä Applen Lisa-tietokoneessa, mutta Macintosh auttoi tekemään hiirestä ja hiirellä ohjattavasta graafisesta käyttöliittymästä tietokoneiden perustan, johon luotetaan edelleen tänäkin päivänä.

80px-Macintosh 128k transparency

Macintoshilla on merkittävä asema tietokoneiden historiassa, vaikka sen osuus on jäänyt maailman tietokonemarkkinoilla pieneksi Windows-tietokoneiden puristuksessa. Apple kokeili 1995-1997 Mac-käyttöjärjestelmän lisensointia muille tietokonevalmistajille, mutta se epäonnistui pahoin. Mac-myynti on ollut muuten täysin Applen harteilla. Sen takia vain muutama prosentti kaikista maailman tietokoneista on Mac-tietokoneita. Windows hallitsee erityisesti yritysmaailmaa, mutta Mac on vahva esimerkiksi luovan työn tekijöiden keskuudessa, opetusalalla ja viime aikoina Macista on tullut hittituote varsinkin kodeissa ja opiskelijoiden keskuudessa. Apple on noussut iPhonen ja iPadin siivittämänä maailman suurimmaksi IT-alan yhtiöksi ja iPodin , iPhonen ja iPadin menestys on auttanut tekemään myös Macista hittituotteen.

Applen merkittäviä virstanpylväitä Muokkaa

  • 1976: Apple perustetaan USA:ssa, Apple 1 -emolevyn myynti alkaa. Suomalaislähtöinen Armas Clifford "Mike" Markkula Jr. auttoi Steve Jobsia ja Steve Wozniakia rahoituksen saamisessa, ja hän toimi pitkään Applen hallituksessa.
  • 1977: Apple 2, Applen ensimmäinen valmis tietokone tuli myyntiin.
  • 1984: Ensimmäinen Macintosh tuli markkinoille.
  • 1985: Applen ensimmäinen lasertulostin ilmestyi ja Mac-käyttöjärjestelmään lisättiin PostScript -tulostustekniikka. Digitaalisen julkaisualan (desktop publishing) pohja rakentui. Mac on ollut siitä asti vahva julkaisualalla, vaikka Applella ei olekaan ollut enää vuosiin omia tulostinmalleja.
  • 1988: Apple toi ensimmäisten joukossa cd-aseman markkinoille. Cd-asemat ja multimediaominaisuudet yleistyivät 1990-luvulla hyvin nopeasti Macissa.
Apple CD 300 (front)

Apple CD-asema.

  • 1991: Apple kehitti edelleen käytössä olevan QuickTime-multimediaohjelmiston.
  • 1993: Apple esitteli kosketusohjattavan Newton-kämmentietokoneen. Se ei menestynyt, mutta kosketusnäyttölaitteen tekniikkaa hyödynnettiin myöhemmin OS X:ssä ja Applen iPhonessa.
  • 1994: Apple siirtyi kannnettavissa tietokoneissa ensimmäisenä tasaiseen ohjauslevyyn, jota käytetään nykyisin kaikissa kannettavissa tietokoneissa.
  • 1998: Myyntiin tullut iMac yllätti USB-liitännällä, levykeaseman puuttumisella ja rohkealla muotoilullaan. Apple luopui ensimmäisenä tietokonevalmistajana täysin perinteisestä levykeasemasta ja sarjaporttiliitännöistä. Muut tietokonevalmistajat seurasivat perässä ja USB:stä tuli standardi. iMacin värikäs ja pehmeä design toi puolestaan muotoilun tärkeäksi osaksi tietokoneita.
544px-IMac Bondi Blue

iMac Bondi Blue

  • 1999: AirPort-tekniikka lanseerattiin, se auttoi tekemään langattomasta verkkotekniikasta standardin kannettavissa tietokoneissa muutaman vuoden kuluessa. AirPort oli ensimmäinen kotikäyttöön suunnattu langaton tukiasema. AirPort- ja Time Capsule -verkkolaitteet ovat edelleen hyvin suosittuja.
800px-Time-capsule

Time Capsule

  • 2001: Ilmestyi ensimmäinen versio Mac OS X -käyttöjärjestelmästä, jota on sen jälkeen päivitetty tiuhaa tahtia. Samana vuonna Apple toi leveän kuvasuhteen näytöt ja metallikotelot kannettaviin. Nykyisin leveitä näyttöjä käytetään kaikissa kannettavissa.
75px-IPod 1G

Ensimmäisen sukupolven iPod.

  • 2001: Apple toi markkinoille myös iPod-musiikkisoittimen. Soitin valtasi nopeasti digitaalisten musiikkisoittimien markkinat ja iPod on edelleen suosituin musiikkisoitin maailmassa (jos musiikkia soittavia älypuhelimia ei lasketa sellaisiksi).
  • 2003: Apple avasi iTunes-musiikkikaupan. Se on nykyisin suurin musiikin jälleenmyyjä maailmassa.
  • 2006: Maceissa siirryttiin Intelin suorittimiin, joita käytetään suurimmassa osassa tietokoneita. Sen myötä Maceissa on voinut käyttää tehokkaasti myös Windowsia.
  • 2007: Applesta tuli matkapuhelinyhtiö. Ensimmäinen iPhone-älypuhelin tuli myyntiin. Nykyisin iPhonesta on myynnissä kuudes mallisarja, iPhone 5 ja Apple kilpailee maailman suurimman älypuhelinvalmistajan tittelistä Samsungin kanssa.
  • 2008: Apple kehitti uuden unibody-valmistusprosessin. Alumiinisissa Maceissa on vankkarakenteinen yhdestä alumiinilevystä tarkkuustyöstetty kotelo. Ultra-kannettava MacBook Air myyntiin.
632px-Late 2010 MacBook Air edit

Toisen sukupolven MacBook Air.

  • 2010: Apple valtasi tablet-tietokoneiden markkinat iPadilla. Loppuvuodesta 2010 Suomeen myyntiin tullut iPad on nostanut Applen suurimmaksi kannettavien tietokoneiden valmistajaksi. Samana vuonna Apple esitteli uudistetun MacBook Airin, josta tuli hitti, ja muut tietokonevalmistajat kiinnostuivat Intelin johdolla hyvin ohuista ultrakannettavista.
  • 2011: iPad ja iPhone 4S ilmestyivät. Apple nousi maailman arvokkaimmaksi yhtiöksi ohittaen markkina-arvossa öljyjätti Exxon-Mobilin.
  • 2012: MacBook Pro Retinanäytöllä myyntiin, Retinanäytöllinen iPad 3 myyntiin ja iPhone 5 myyntiin. Retinanäytöllisen MacBook Pron näyttötarkkuus on suurin optimaalisessa näyttölaitteessa: 2880*1800 (nykyisin suurin tarkkuus on Lenovon YogaPadissa). OS X Mountain Lion julkaistaan. Siinä tulee uusia ominaisuuksia, mutta suurin osa niistä on lähinnä vain teknisiä. Käyttäjäkokemukseen vaikuttavia uusia ominaisuuksia tuodaan iOSista ja niitä ovat muun muassa Gatekeeper, Ilmoitukset ja Game Center.
  • 2013: Apple iPhone 5, 5S ja 5C myyntiin. Apple päättää, että kissapetojen nimistä luovutaan käyttöjärjestelmien nimissä. Tästä lähtien Apple nimeää käyttöjärjestelmänsä Kalifornian paikannimien mukaan ja luopuu myös maksullisista käyttöjärjestelmäpäivityksistä ja siirtyy ilmaisiin jatkossakin. Uuden käyttöjärjestelmän nimi on OS X 10.9 Mavericks ja se julkaistaan 22.10.2013. Mavericks on nimetty Kaliforniassa olevan Mavericks-nimisen surffauspaikan mukaan. Apple ottaa OS X Mavericksiin lisää ominaisuuksia iOSista, kuten parantaa Ilmoituksia, tuo kaksi uutta ohjelmaa, iBooksin, josta voi ostaa e-kirjoja ja Applen Kartat. iBooksin myötä iBook Authorilla tekemää e-kirjaansa voi esikatsella myös Macissa, ennen kuin julkaisee sen iBooks Storessa. iWork '13 julkaistaan ja se laitetaan jokaiseen uuteen Maciin ilmaiseksi. Mavericksin julkaisun jälkeen oli myös kolmenkymmenen päivän ajan iWorkin kokeilumahdollisuus AppStoresta kaikille muillekin Maceille.
  • 2014: Apple iPhone 6 ja 6 Plus tulevat markkinoille. OS X 10.10 Yosemite julkaistaan ja se jatkaa ilmaisten käyttöjärjestelmäpäivitysten tietä Mavericksin seuraajana. Apple Watch -älykellon kehittämisestä sovitaan.
  • 2015: Apple Watch -älykello tulee myyntiin. Käyttöjärjestelmä watchOS kehitetään Apple Watchille ja watchOS 2 on tulossa syksyllä 2015

Macin ja Windows-tietokoneen erot Muokkaa

Mac- ja Windows-tietokoneiden välillä oli ennen suuriakin eroja, mutta nykyisin yhtäläisyyksiä on paljon ja merkittäviä eroja on vain yksi. Ehdottomasti tärkein ero Macin ja minkä tahansa muun tietokoneen välillä on käyttöjärjestelmä. Applen OS X -käyttöjärjestelmä eroaa ulkoisesti hieman Windowsista, käyttölogiikassa ja ominaisuuksissa on eroja, mutta tärkeimmät erot ovat teknisiä.

OS X on UNIX -pohjainen käyttöjärjestelmä, jossa toimivat suoraan vain Macille kehitetyt ohjelmat, UNIX-ohjelmat ja java -ohjelmat. Macissa ei voi sen sijaan käyttää Windows-ohjelmia, vaan ohjelmista on oltava aina Mac-versio. Ja vastaavasti Macille tehtyjä ohjelmia ei voi käyttää Windowsissa. Useista ohjelmista, kuten Firefoxista, Microsoft Officesta, OpenOfficesta ja Photoshopista, on kuitenkin omat versionsa Macille ja Windowsille.

Intel-suorittimen ansiosta Maciin on lisäksi mahdollista asentaa myös Windows, joko OS X:n rinnalle vaihtoehtoiseksi käyttöjärjestelmäksi tai virtualisointitekniikan ansiosta samanaikaisesti toimivaksi käyttöjärjestelmäksi. Käytännössä kuitenkin Mac-ohjelma on parempi vaihtoehto, ja laajassa valikoimassa on riittävästi ohjelmia erilaisiin käyttötarkoituksiin.

Mac- ja Windows-ohjelmien erilaisuus on Mac-käyttäjille myös hyvä asia. Windowsille tehdyt sadat tuhannet virukset ja muut haittaohjelmat eivät nimittäin toimi lainkaan Macissa. Mac on täysin turvassa Windowsin haittaohjelmilta. Ne eivät toimi lainkaan OS X:ssä, eivätkä siten aiheuta ongelmia. OS X:lle on tehty muutamia haittaohjelmia, mutta korkea tietoturvataso on edelleen yksi Macin vahvuuksista.

Oman käyttöjärjestelmän lisäksi Apple on pyrkinyt erottumaan muista tietokonevalmistajista muotoilulla ja pelkistetyllä ulkonäöllä. Kaikki Mac-kannettavat on rakennettu yhdestä alumiinipalasta kaiverrettuun koteloon. Muovisia koteloita ei käytetä enää lainkaan, eikä koteloissa ole Windows-tietokoneista tuttuja Microsoftin mainostarroja. Maceissa on ainoastaan Applen omenalogo. Apple ei myöskään esiasenna Maceihin ohjelmien kokeiluversioita tai muita melko hyödyttömiä ohjelmia, joita kutsutaan Windows-tietokoneissa usein turhakkeiksi.

Eroja liitännöissä Muokkaa

Kannettavissa kaikki liitännät ovat laidoilla ja osassa malleista on luovuttu täysin sisäisen dvd-aseman käytöstä. Apple on myös siirtynyt keveimmissä kannettavissaan kiintölevystä flash-muistin käyttöön.

Apple erottuu muista tietokonevalmistajista osin myös liitännöiltä. Kaikissa Maceissa on tutut USB 2-liitännät, mutta osassa malleista käytetään harvinaisempaa Applen kehittämää FireWirea. Uutta nopeampaa USB 3 -liitäntää Maceissa ei käytetä lainkaan. Kaikissa uusissa Mac-malleissa käytetään osittain USB 3:n tilalla uusinta liitäntätekniikkaa edustavaa Applen ja Intelin kehittämää erittäin nopeaa Thunderbolt-liitäntää. Thunderbolt-liitäntä toimii Maceissa myös näyttöliitäntänä, johon voidaan kytkeä adapterilla ulkoinen näyttö, televisio tai videoprojektori kiinni.

Thunderbolt-interface

Thunderbolt-liitäntä

Macin sisuksissa on sen sijaan samat Intelin suorittimet ja AMD:n, Intelin tai Nvidian näytönohjaimet samoin kuin muissakin tietokoneissa. Kiintolevyt ja keskusmuistit ovat myös samaa standarditavaraa kuin kaikissa muissakin tietokoneissa. Yleinen harhaluulo "Applen muisteista" ei pidä paikkaansa, sillä Apple ei valmista muisteja, ja Maceissa voidaankin käyttää samoja muistikampoja kuin muissakin tietokoneissa. Tosin joillakin muistivalmistajilla, kuten Kingstonilla, on erityisesti Mac-malleille suunnattua muistia.

Macin ja Windowsin yhteensopivuus Muokkaa

Macin ja PC:n välinen yhteensopivuus on muilta osin käytännössä saumatonta: tiedostoja voidaan siirtää helposti Macin ja PC:n välillä joko kiintolevyjen, muistitikkujen, muistikorttien tai cd- dvd-levyjen avulla tai sähköpostin liitteenä.

Pilvipalvelut, kuten Dropbox, toimivat myös molemmissa ympäristöissä. Mac ja PC näkevät lisäksi toisensa verkossa ja tiedostojen siirto onnistuu vaikka langattomasti.

Tiedostotasolla yhteensopivuus riippuu siitä, onko tietokoneessa ohjelmaa, jolla kyseinen tiedosto voidaan avata. Yleiset tiedostotyypit, kuten tekstitiedostot, kuvat ja musiikkitiedostot, aukeavat ongelmitta Macin mukana tulevilla ohjelmilla.

Hyvä yhteensopivuus jatkuu myös lisälaitteisiin. Samat laitteet toimivat useimmiten molemmissa ympäristöissä. Esimerkiksi tulostimille, skannereille, ja nettitikuille on ajurit ja yhteysohjelmat myös OS X:lle. Monet laitteet, kuten muistitikut, kuulokkeet, kaiuttimet, kiintolevyt ja jotkin tulostimet ja skannerit, toimivat puolestaan suoraan yksinkertaisesti kytkemällä laite Maciin kiinni. Useimmat kamerat ja videokamerat toimivat suoraan Macin mukana tulevien iPhoto- ja iMovie-ohjelmien kanssa.

Macien liitännät Muokkaa

2010 Mac Mini Ports (1)

Apple Mac mini -pöytäkoneen liitännät: vasemmalta oikealle: virtaliitäntä, Ethernet, FireWire 800, HDMI, Thunderbolt, USB 2.0 -liitännät, SD-kortinlukija ja sen alla on audioliitännät kuulokkeille tai kaiuttimille ja mikrofonille.

  • Kaikissa Mac-malleissa on USB 2 -liitännät lisälaitteiden kytkemistä varten.
  • Osassa malleissa on muistikortinlukija kameroissa usein käytetylle Secure Digital - eli SD-kortille.
  • Kaiuttimien ja kuulokkeiden kytkemistä varten Maceissa on standardi äänen ulostuloliitäntä, joka tunnistaa automaattisesti, onko kyseessä analoginen vai optinen äänilaite.
  • Ulkoisen näytön kytkemiseen kaikissa uusissa Mac-malleissa on Thunderbolt-liitäntä, johon voidaan kytkeä Applen Thunderbolt-näyttö tai adapterien avulla jokin muu näyttö, videoprojektori tai televisio.
  • Mac minissä on myös HDMI-liitäntä televisioon kytkemistä varten. Muissa Maceissa voidaan käyttää Thunderbolt-liitäntään kytkettävää mini DisplayPort-HDMI-adapteria.
  • Thunderbolt-liitäntään voidaan kytkeä myös erilaisia Thunderbolt-laitteita, kuten kiintolevyjä. Toisin kuin USB-laitteet, Thunderbolt-laitteet voidaan ketjuttaa, eli yhteen liitäntään voidaan kytkeä jopa kuusi laitetta, jotka ovat kiinni toisissaan. Adapterien avulla liitäntään voidaan kytkeä myös USB- ja FireWire-laitteita. Kaksi Macia voidaan lisäksi kytkeä toisiinsa Thunderbolt-kaapelilla. Toinen Mac käynnistetään erityiseen target-kohdelevytilaan, jolloin niiden välillä voidaan siirtää nopeasti tiedostoja. Kohdelevytila otetaan käyttöön käynnistämällä toinen Mac T-näppäin pohjassa.
  • Nopeita ulkoisia kiintolevyjä ja esimerkiksi ammattitason äänikortteja varten Maceissa on MacBook Airia lukuun ottamatta myös nopea FireWire 800 -liitäntä, joka on ollut pitkään Macien erikoisuus. FireWire 800 -liitäntään voidaan kytkeä myös FireWire 400 -laitteita sopivan adapterin tai kaapelin avulla. FireWire tomii Thunderboltin tavoin laitteiden ketjuttamisessa ja sillä voidaan yhdistää samalla tavalla kaksi Macia toisiinsa ja käynnistää toinen Mac T-näppäin pohjassa.
  • Mac-pöytäkoneissa ja MacBook Pro -kannettavissa on gigabitin Ethernet-liitäntä verkkokaapelin kytkemistä varten. MacBook Airiin voidaan hankkia USB-Ethernet-adapteri.
  • Kaikissa Maceissa on langaton 802.11n/g/b/a-standardin mukainen langaton Wi-Fi langattomia internet-yhteyksiä varten.
  • Kaikissa Maceissa on Bluetooth langattomia Bluetooth-laitteita, kuten hiiriä, näppäimistöjä ja kuulokkeita varten.
  • Maceissa ei ole sisäistä 3g:tä. Liikkuvaa laajakaistaa varten tarvitaan nettitikku tai yhteys voidaan jakaa iPhonesta tai muusta älypuhelimesta.
  • Mac-kannettavissa on magneettinen MagSafe-liitäntä laturille. Pöytäkoneissa on sisäinen virtalähde ja koneessa on pelkkä liitäntä normaalille virtajohdolle.
  • Cd- ja dvd-levyjen lukemista ja kirjoittamista varten joissakin Maceissa on SuperDrive-asema. MacBook Airiin ja Mac miniin voidaan hankkia ulkoinen USB-liitäntään kytkettävä asema. Levyjen lukeminen onnistuu myös toisen Macin tai Windows-tietokoneen avulla langattomassa verkossa.
  • Mikrofonin liittämistä varten Maceissa on MacBook Airia lukuun ottamatta äänen sisäänmenoliitäntä.
  • Kaikissa Maceissa on Mac miniä lukuun ottamatta sisäinen mikrofoni. Mikrofonikuulokkeita ja musiikkilaitteita varten voidaan lisäksi käyttää edullisia USB-liitäntään kytkettäviä äänikortteja.
  • Ammattilaisille suunnatussa Mac Pro -työasemassa on sisäisiä PCI Express -laajennuskorttipaikkoja sekä paikat sisäisille lisäkiintolevyille ja toiselle SuperDrive-asemalle. Muissa Maceissa lisälevytilaa varten käytetään ulkoisia kiintolevyjä.

Lisälaitteiden mukana tulevalla dvd:llä on usein vanhentuneet ajurit. Uusimmat ajurit kannattaa imuroida suoraan valmistajalta tai MacUpdate-sivustolta osoitteesta MacUpdate.

Erilainen hiiri ja näppäimistö Muokkaa

Ulkoisesti Macin erottaa Windows-tietokoneesta myös näppäimistön ja hiiren tai kannettavan tietokoneen ohjauslevyn osalta. iMacin mukana tulevassa Applen Magic Mouse -hiiressä, lisävarusteena myytävässä Magic Trackpad -ohjauslevyssä ja kannettavien ohjauslevyssä ei ole lainkaan mekaanisia painikkeita vaan koko laitteen pinta toimii painikkeena. Hiirtä tai ohjauslevyä voidaan siten napsauttaa mistä tahansa kohdasta. Erikoista on, että oletuksena hiiri tai ohjauslevy toimii vain yksinäppäimisenä.

Hiiri toimii myös kaksinäppäimisenä, mutta oletuksena oikeanpuoleinen painike on pois päältä. Se kannattaa ottaa käyttöön.

  • Valitse omenavalikko/Järjestelmäasetukset/Hiiri/Toissijainen osoitus (omenavalikko/System Preferences/Mouse/Secondary click). Sen jälkeen hiiri tunnistaa, kun sitä napsautetaan oikealta puolelta. Silloin avautuu kontekstivalikko (pikavalikko; Applen termi oikotievalikko) työpöydällä ja useimmissa ohjelmissa.

Magic Mouse -hiiri tunnistaa, kummalta puolelta sitä napsautetaan. Mutta sormea ei saa pitää samanaikaisesti lepäämässä vasemmalla puolella, kun sitä napsautetaan oikealta puolelta, vaan se pitää nostaa ylös napsautuksen ajaksi.

Mac-kannettavan ohjauslevyllä hiiren oikeanpuoleista painallusta vastaa kahden sormen napsautus. Ohjauslevyä napsautetaan kahdella sormella yhtäaikaisesti, mistä tahansa kohtaa. Ohjauslevylle on myös mahdollista ottaa käyttöön toissijainen osoitus hiiren tavoin. Silloin ohjauslevy tunnistaa, kummalta puolelta sitä napsautetaan. Toissijaisen osoituksen voi ottaa halutessa käyttöön.

  • Valitse omenavalikko/Järjestelmäasetukset/Ohjauslevy/Toissijainen osoitus (omenavalikko/System Preferences/Trackpad/Secondary click).

Oikeanpuoleisen painikkeen napsautusta vastaa myös Ctrl-näppäimen ja hiiren tai ohjauslevyn napsautus samaan aikaan.

Napsautuksen sijaan ohjauslevyllä voidaan käyttää myös kevyempää napautusta. Napautuksen voi halutessa ottaa käyttöön.

  • Valitse omenavalikko/Järjestelmäasetukset/Osoita napauttamalla (System Preferences/Trackpad/Tap to click).

Komentopolun eri komennot on erotettu toisistaan wikin ohjeissa vinoviivalla (/). Englanninkielisenä käytetyn OS X Yosemite -järjestelmän vastaava komentopolku on aina suomenkielisen komentopolun jäljessä sulkujen sisällä. Esimerkiksi edellä mainittu omenavalikko/Järjestelmäasetukset/Hiiri/Toissijainen osoitus (omenavalikko/System Preferences/Mouse/Secondary click) tehdään avaamalla ensin omenavalikko, sen alta Järjestelmäasetukset-valikko, minkä jälkeen avautuu Järjestelmäasetukset-ohjelma. Siitä napsautetaan Hiiri-painiketta ja sen avauduttua Toissijainen osoitus -kohtaa.

Magic Mouse eroaa muista hiiristä myös rullauskiekon puuttumisella. Kiekon pyörittämisen sijaan Magic Mousella rullataan tai vieritetään yksinkertaisesti vetämällä sormea hiiren pinnalla samaan tapaan kuin iPhonessa tai muussa kosketusnäytöllisessä laitteessa vieritetään. Sormea vetämällä voi myös zoomata eri ohjelmissa, kun samaan aikaan pidetään Ctrl-näppäintä pohjassa.

Vieritys tai rullaus toimii sekä Magic Mousessa että ohjauslevyssä pysty- ja vaakasuorassa asennossa, mutta OS X:ssä rullaussuunta on käänteinen Windowsiin verrattuna. Sivua rullataan alaspäin vetämällä sormea Magic Mousessa ja kahta sormea ohjauslevyssä ylöspäin. Vastaavasti vieritys toimii oletuksena sivusuunnassa käänteisesti. Apple kutsuu suuntaa luonnolliseksi, mutta jos se ei miellytä, suunnan voi vaihtaa normaaliksi.

  • Valitse omenavalikko/Järjestelmäasetukset/Hiiri/Kohdistus ja osoitus/Vierityssuunta (omenavalikko/System Preferences/Mouse/Point & Click/Scroll direction) tai Ohjauslevy/Vieritys ja zoomaus/Vierityssuunta (Trackpad/Scroll & Zoom/Scroll direction).

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki